torsdag 19. februar 2009

Mannen som elsket Yngve



For en tid tilbake, fikk jeg se introen til filmen Mannen som elsket Yngve i forbindelse med Adaptasjon i Norskfaget. Jeg leste også et utdrag fra boken Mannen som elsket Yngve (skrevet av Tore Renberg), som film-manuset er basert på. Introen var svært fengende og jeg fikk derfor veldig lyst til å se filmen. Etter den dagen begynte jeg min leting etter filmen, enten til salg eller leie, men klarte ikke å finne filmen før igår. Så jeg har endelig fått sett filmen, og jeg synes den levde opp til forventningene! Slutten var litt annerledes enn hva jeg hadde forventet, men siden jeg ikke har lest hele boken, hadde jeg heller ikke en klar formening om hvordan filmen ville ende.

Uansett vil jeg med dette anbefale enhver å se denne filmen! Spesielt kan det være interessant for de som har levd på samme tid (1980-tallet) og kanskje var i samme alder som persoenene i filmen. Igjen er gjenkjenning en stor interessefaktor for film!

For de som synes dette virket interessant; gå inn på
Mannen som elsket Ynve sin nettside og les mer!
Jeg har også lagt til en liten smakebit av hva filmen byr på (fra filmweb), samt den samme introen som jeg fikk se på skolen:





Det er november 1989. Muren faller i Berlin og på Kongsgård videregående skole i Stavanger er Jarle Klepp uvitende om at alt snart skal forandre seg. Enn så lenge har han alt; verdens beste kjæreste og verdens kuleste kompis. Sammen har de store musikalske ambisjoner, om noen uker skal de debutere med Stavangers tøffeste punkband, Mattias Rust Band.

Men så dukker Yngve opp, den nye gutten på skolen. Han er ikke som noen andre, og Jarle faller i staver. Han har aldri opplevd noe tilsvarende, og vet ikke hva han skal gjøre. Det eneste han vet er at han ikke kan la være å treffe Yngve. Selv om det innebærer å gjøre ting han egentlig hater, som å høre på Japan og spille tennis. I tur og orden svikter Jarle alle sine nærmeste og finner ut hva det vil si å stå helt alene.

Ingen kommentarer: