tirsdag 6. januar 2009

"1964" av Ragnar Hovland


Liker du å lese om oppvekst? Da har jeg kanskje et hodt tips til deg! Boken "1964" (av Ragnar Hovland) er en veldig fin oppvekstroman som skildrer hvordan hverdagen til en 12-åring var på 1960-tallet. Den tar for seg temaer som familiekonflikter, død, forelskelse, press og ikke minst det å bli eldre. Boken er på riktignok på nynorsk, men det burde ikke stanse en fra å lese den! Den er i en lettlest form for nynorsk med få kompliserte ord og relativt korte kapitler, som gjør leseropplevelsen veldig god for den som ikke er så veldig glad i nynorsk! Boken er til å anbefales, ettersom jeg personlig synes den var bra. Under har jeg tatt med innledningen som står bak på boksen som en liten smakebit til handlingen:
Hovudpersonen i romanen er blitt like gammal som Bert Bobsey, den eldste Bobsey-tvillingen. Rundt han og familien skjer det dramatiske og kvardagslege ting, mystiske sekter gjer seg gjeldande, verda blir som ny, og draumar blandar seg med røyndommen. Sommaren 1964 blir den lengste i manns minne, brått skjer eit uforklarleg dødsfall, og mangt tyder på at året 1964 aldri skal ta slutt.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Så gøy! En av de første bøkene jeg leste på nynorsk - og likte - for ganske mange år siden var av Ragnar Hovland. Det var ikke denne, og dessverre husker jeg ikke tittelen i farten. Kanskje jeg må lese denne også?