torsdag 30. oktober 2008

"Jeg ser"

Idag fikk jeg i oppgave å skrive litt om diktet "Jeg ser" av Sigbjørn Obstfelder. Temaet i diktet er fremmedfølelse, som kan ligne litt på den fremmedfølelsen mange får når noe er annerledes enn det man er vant til. Spesielt kan man nevne den fremmedfølelsen som sannsynligvis folk følte etter industrialiseringen på slutten av 1800-tallet. For før industrialiseringen og videre modernisering, ble man som regel karakterisert på hvem man var ut ifra navnet sitt, og hvilke foreldre man hadde. Derimot ble dette annerledes etterhvert som moderniseringen av samfunnet tro til, hvor det ble vanelig at man for eksempel ble karakterisert etter hvilket yrke man hadde, hvor rik man var eller hvilke ting man hadde. Dette er veldig sentralt for den tiden som Obstfelders dikt ble skrevet.
I diktet bruker Obstfelder flere virkemidler, derav hvordan diktet er bygd opp og bruk av symboler. Diktet har ni strofer med verselinjer i et mønster som gjentar seg tre ganger; første strofe har tre verselnjer, andre strofe har to og tredje trofe har en verselinje. Obstfelder bruker også flere symboler i diktet, som relaterer til fremmedfølelsen man hadde rundt 1890-tallet. For eksmepel kan "de høye huse" være anonyme boligblokker og vise til en miljøforandring og at folk flytter inn til de store byene. Han nevner også "fjerne kirketårn", som på en måte sier noe om at man fjerner seg fra religion. "De gråblå skyer" og "solen blir borte" kan også vise til forurensing og at den varmen og tryggheten som mennesket føler, blir borte. Dette diktet er et av Obstfelders menst kjente, med god grunn. Selv synes jeg diktet er veldig godt skrevet, ettersom at man lett forstår en del av symbolbruken hans, og at han klarer å få frem noe av den fremmedfølelsen mange sikkert følte på den tiden det ble skrevet.

Relaterte linker:
http://www.brekkeby.vgs.no/norsk/vestol/jegser.htm
http://www.christopher.no/litteratur/jeg.htm

4 kommentarer:

Ingunn sa...

Fint innlegg. Du reflekterer selvstendig uten å bare gjengi hva du har lest andre steder. En ting jeg lurer på: Hvordan har du lagt inn den litte vurderingen man kan krysse av i bunnen av innleggene dine?

Ingunn sa...

Huff da - jeg mente selvsagt lille!

Alexandra Madelene sa...

Det er veldig enkelt ;) Du går inn på "utforming" i menyen som er øverst på siden hvor du redigerer din blogg (blant annet står det innlegg og innstillinger i den menyen også). Inne på "utforming" velger du å redigere vinduet som heter "blogginnlegg". Videre kommer det opp en vindu hvor du kan huke av forskjellige egenskaper for bloggen. Der huker du av for den funksjonen som er under "vis hurtigredigering" (du kan navngi den selv så jeg vet ikke helt hva den heter i ditt vindu). Jeg kan godt vise det for deg i en norskøkt ;)

Ingunn sa...

Akkurat! Jeg fant det, kjempesmart løsning! Blogger kommer stadig med nye funksjoner, og dette var ikke tigjengelig da jeg opprettet min blogg i fjor. Takk for tipset, Alexandra.