tirsdag 28. oktober 2008

"Ballstemning"


Til norsktimen 30.okotber fikk jeg i oppdrag å lese en av tekstene på s.315-342 i læreboken Spenn. Jeg satt meg ned og leste igjennom alle historiene i dag, og bemerket meg spesielt novellen "Ballstemning" av Alexander Kielland. Denne novellen handler om en svært fattig jente som holder til i byen Paris i Frankrike. I en alder av 14 år blir hun oppdaget på gata av en rik mann som tar henne med seg hjem, og gir henne både husly og en god skolegang ved en av de beste klosterskolene i landet. Etterhvert gifter mannen seg med denne jenta på tross av stor aldersforskjell. Jenta stortrives i de gode omgivelsene, men strever med nattesøvnen på grunn av mareritt om forferdelige hendelser fra barndommen. En dag drar hun på ball til den russiske ambassadøren. Når hun er like ved hotellet får hun øye på alle tilskuerne som er samlet rundt for å se på begivenheten. Etterhvert skammer hun seg over å sitte i vognen og se utover tilskuerne, ettersom hun selv har vært der og ser mange kjente ansikter. Etter å ha ankommet på festen, danset og ført en lengre samtale med sin mann, beslutter hun å forlate festen i skam over at hun selv opprinnelig tilhørte en lavere "klasse".
Novellen relaterer svært godt til det moderne gjennombruddet ved blant annet å vise flere negative sider ved samfunnet på den tiden. Temaer som kvinners stilling i ekteskapet og klasseforskjeller er spesielt sentralt.

2 kommentarer:

annkolaas sa...

Det er ikke mannen sin hun har en lengre samtale med, men en greve.

annkolaas sa...

Oj, nå postet jeg før jeg var ferdig med å skrive innlegget. Jeg holder på med denne novella nå, skjønner du og ble bare litt forfjamset når du skrev at det var mannen hennes. Jeg måtte lese novella igjen og sjekke. Det var ikke meningen å høres så frekk og bastant ut:)