torsdag 18. september 2008

Språkdebatten

Jeg har valgt Camilla Collett som historisk person i den store språkdebatten vi skal ha på skolen. Etter hva jeg har lest, er det ikke mye informasjon å finne om Camillas syn på språkutviklingen og språkpolitikken på 1800-tallet. Jeg har derfor sett på hennes relasjoner til andre personer som kunne være med på å påvirke hva hun mente. Blant annet var Henrik Wergeland hennes fem år eldre bror, og Johan Sebastian Welhaven var en av de personene som hun var svært forelsket i under en periode.
I detbatten vil jeg legge opp til at Camilla (jeg) vil være enig i Wergelands syn på å ha et dansk-norsk språk, og være i mot landsmaalet (nynorsk). Samtidig vil jeg se meg enig i noe av det Welhaven ettersom at han ønsker noe av det samme som Wergeland.

Jeg (Camilla Collett) vil begynne med å nevne at landsmaal er basert på dialekter på vestlandet og landsbygda. Når det er flest folk i byene vil det jo sees som en selvfølge at det da er bedre at de utenfor de byene lærer seg det majoriteten i de største byene snakker. Jeg vil også argumentere for at det er liten sansynelighet for at landsmaal vil bli brukt! Ettersom at for eksempel elevene i skolen vil foretrekke å fortsette med det de lærer nå istedenfor å begynne på et helt nytt språk. Løsningen på dette vil jo da være riksmål ettersom det kun er en gradvis fornorskning av det danske. Det er bedre og lettere å tilvenne seg for elevene dersom vi endrer skriftspråket slik at det samsvarer med måten de selv snakker på. Jeg vil til sist også nevne at det er mange regler innen landsmaal som må pugges på nytt, hvilket kan være tungvint for mange å lære. I verste fall gidder ingen omstille seg fra dagens dansk til landsmaal heller. Itillegg er jo landsmaal kun et utdrag og en samling av dialekter rundt om i landet, så selv om de på bygda muligens skulle ta i bruk språket, så vil det allikevel bli en relativt stor omstilling for de det gjelder!

Dette såkalte lille utkastet beskriver altså hovedessensen av hva jeg kommer til å argumentere med. Selv ser jeg dette som en relativt stor utfordring ettersom jeg av erfaring ikke er så god til å finne gode argumenter og samtidig grunngi godt for argumentene. Så jeg er ganske spent og gruer meg litt, men ser allikevel fram til å bli "en erfaring rikere".

4 kommentarer:

Ingunn sa...

Dette er en fin oppsummering av synspunktet til Camilla Collett. Bloggen din begynner også å få fin form, her er både innhold og utseende påklagelig.

Alexandra Madelene sa...

Mener du med "upåklagelig" eller er det noe du vil jeg skal endre i innhold og utseende?

Ingunn sa...

Uff da, den så jeg ikke! Jeg mente selvsagt upåklagelig :)

Alexandra Madelene sa...

ok ;) Det går greit ;)