onsdag 3. desember 2008

Hjemmeoppgave til torsdag 3.desember

Siden Ingunn skal til USA på seminar, har norskklassen hatt en dag med kveldsskole og fått en hjemmeoppgave. I hjemmeoppgaven måtte jeg ført se igjennom tre presentasjoner som var relatert til oppgaven:
- Om kildekritikk
- Om å hente informasjon
- Om riktig kildehenvisning

Videre skulle jeg skrive en eksempeltekst, velge en tekst fra nettet og en tekst fra en bok, samt svare på noen spørsmål realtert til dette. Jeg valgte en av reportasjene på VG Nett og boka Løp Hare Løp (av Harald Rosenløw Eeg) Nedenfor er svaret på min oppgave. Spørsmålene står først og deretter kommer svarene "innbakt" i eksempelteksten.

1. Velg ut noe fra begge tekstene som du vil bruke.
2. Lag et direkte sitat innfelt i brødteksten din (i dette tilfellet eksempelteksten).
3. Lag et blokksitat.
4. Lag et indirekte sitat fra en av tekstene. Du må legge ved den delen av teksten som du har sitert.
5. Flett inn noe av det som står i kildeteksten slik at det ikke er ren omskrivning (parafrase). Legg ved kildeteksten. Angi kilden som fotnote.
6. Lag fullstendig kildeliste.
7. Hva er vanskeligst å gjennomføre av dette? Hvorfor?
8. Begrunn hvorfor dette er pålitelige kilder - eller ikke.
9. Oppsummer hva du nå vet og legg det ut på bloggen. Inkluder en refleksjon omkring kildebruk - hva er viktig, og litt om hvordan det kan være både et problem og en hjelp i skolearbeidet.

Jeg skal nå demonstrere hvordan man kan bruke sitater i egen tekstproduksjon, både korte sitater og lengre avsnitt. I denne eksempelteksten skal jeg flette inn eksempler på begge deler. Når jeg bruker kilder i oppgaver er det viktig å gjøre dette riktig slik at det ikke blir misforståelser eller fare for plagiat.

Dette avsnittet viser hvordan jeg skriver direkte sitat, hvor jeg begynner med et direkte sitat fra romanen og så et direkte sitat for nettsiden. I romanen Løp Hare Løp beskriver Harald Rosenløw Eeg hvor forelsket hovedpersonen er: " Jeg drømmer om henne hvert sekund. Jer ser henne hvor enn jeg snur meg." ( Eeg 2008, side 117). I virkeligheten drømmer vi om alt annet enn kjærlighet. Derimot bekymrer vi oss mer for prisstigning på viktige varer som hører med til julen. For eksempel skriver
Kristian Holli på VG Nett at lussekattene stadig blir dyrere: "Prisen på det eksklusive krydderet safran har skutt i været. Det betyr dyrere lussekatter til Lucia-dagen 13. desember." (Holli 2008). Nedefor har jeg skrevet et blokksitat fra romanen og et blokksitat fra nettsiden.

Jeg drømmer om henne hvert sekund. Jer ser henne hvor enn jeg snur meg. Hva om Marita
sitter og ser på dette et sted? Hunser det samme som meg nå, uansett hvor hun måtte
være. Alle ser på dette. Vi holder hverandre i henda. Millioner av mennesker. En uendelig
kjede electric boogie.
( Eeg 2008, side 117)

I det norske kjøkkenet er safran mest brukt i lussekattene til jul. I en porsjon som gir deg
30 lussekatter beregner man cirka ett gram safran. Dermed er sjansene til stede for at
julegavene ikke må kuttes helt ut til tross for at safranen er blitt dyrere. (Holli 2008)


I dette avsnittet har jeg først laget et indirekte sitat for så å gjenta sitatet med noe av det som står i kildeteksten (slik at det ikke blir ren omskrivning) . På VG Nett skriver Kristian Holli om hvordan ødelagt safranproduksjon kan være med på å gjøre lussekatter i Norge dyrere. I neste setning kommer gjentakesel av de indirektet sitatet, med endringer slik at det ikke er helt omskrevet. På VG Nett skriver Kristian Holli om hvordan alvorlig tørke har ødelagt store deler av safranavlingen i Iran, som kan være med på å gjøre lussekatter i Norge dyrere. 1


Nedenfor følger en fullstendig kildeliste:
Egg, Harald Rosenløw (2008): Løp Hare Løp, Aschehoug

Holli, Kristian (2008): "Lussekattene blir dyrere",
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=544783 Lastet ned 02.12.2008

1 Holli, Kristian (2008): "Lussekattene blir dyrere",
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=544783 Lastet ned 02.12.2008


Av det jeg gjorde ovenfor synes jeg egentlig ikke at det var noe som var bemerkelsesverdig "vanskeligst", men jeg synes at det var ganske vanskelig å sette alt sammen til én enkelt tekst. Dette fordi jeg samtidig skal kunne forklare hva jeg gjør, slik at den som leser dette innlegget skal få en forståelse for hvordan jeg har utført oppgavene. Ellers var alle oppgavene greie ettersom det sto godt forklart på de nettsidene vi hadde fått oppgitt som var relatert til oppgaven.

Når det kommer til å begrunne om kildene er pålitelige eller ikke, kan jeg med en gang bekrefte at romanen er pålitelig. Dette først og fremst ved at fortfatteren selv har skrevet (enten det er diktet opp eller delvis sant) innholdet, som bekreftes gjennom at boken høyst sannsynlig har gått igjennom en del avtaler med forlaget (Aschehoug) som videre har godkjent at boken kan trykkes. Nettsiden kan man derimot være kritisk til. Dette blant annet fordi inneholdet er svært kort og at forfatteren kun refererer til tre kilder, hvorav kun én er faktarelatert til hovedemnet. Forøvrig er denne kilden heller ikke helt sikker vet at det ikke er oppgitt noen faktabaserte kilder nettsiden.

Oppsummering
Jeg har lært mye ved å gjennomføre de ovenstående oppgavene. Blant annet er det svært nyttig å ha inne de forskjellige begrepene (f.ekst indirekte/direkte/blokk sitat) og vite bruken av de. Spesielt kan dette være nyttig ved eksamen eller ved et tilfelle hvor man ønsker troverdige og oversiktlige kilder.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Fint og fyldig svar på oppgaven. Jeg er glad for å høre at du synes at oppgavene var greie. Dette er basisferdigheter som vil være til hjelp for deg uansett hvilket fag du skal skive oppgave i nå eller senere. Nå har du gjort deg fortjent til en torsdag der du kan gjøre det som passer deg best ;)